Nyheder mm.

Vidste du? - Jordskokker

 

 

Oprindelse: Den er i familie med solsikke og Arten formodes at stamme fra den mexikanske højslette, men da den blev dyrket af de oprindelige folk i det meste af det østlige Nordamerika, er den naturaliseret dér. Den franske opdagelsesrejsende, Samuel de Champlain, fandt dem dyrket ved Cape Cod i 1605. Nogle franske nybyggere, der havde overlevet en sultvinter ved at spise knoldene, sendte dem i 1610 hjem til moderlandet, sådan at de nåede frem til Paris i 1612. Derefter blev de dyrket hist og her i Centraleuropa, indtil de blev almindeligt kendte i den sidste del af det 20. århundrede.

Beskrivelse: Jordskok en op til to meter høj urt, der dyrkes på grund af sine næringsrige rodknolde. Den er en flerårig, urteagtig plante med en stiv, opret vækst. Blomstringen foregår i august-oktoberFrugterne er nødder uden fnok.

Rodsystemet består af de pære-, æble- eller tenformede knolde og et stort antal trævlerødder. Knoldene oplagrer store mængder af stivelse og sukkerstoffer inulin.

Indeholder: Jordskokken har et højt indhold af C-vitamin og K-vitamin samt sukkerstoffet inulin. Hvor kartofler gemmer næringsenergi i stivelse gemmer jordskokker næringsenergi i inulin. Næringsværdien minder meget om kartofler.

Anvendelse: Rodknoldene er knudrede, og smagen er meget speciel. Som rå smager den nærmest nøddeagtig, og som tilberedt er smagen sødlig og lidt bitter. Jordskokken kan spises revet rå i salat, eller kogt som alternativ til kartofler i kartofler og gratiner. Skræl dem ikke! Skrub grundigt, skær de grønne/røde steder af, hvor saften er trængt ud og har lavet let klistrede, harpiksagtige pletter.

Tip: Ved kogning kan tilføjes en smule citronsaft, hvorved misfarvning undgås.


 

Vidste du? - Hvidkål

 

Oprindelse: Den er oprindeligt vildtvoksende i Europas kyster. Hvidkål er ene af vore alleældste grøntsager.

Indeholder masser af fibre, derfor mætter det godt, samtidlig giver fibrene også tarmen noget at arbejde med, som er vigtigt for en sund fordøjelse.

Hvidkål er lavt i kalorie (25 kcal/100 g), så er godt at spise hvis man vil tabe sig.

Indeholder:

- Meget C-vitamin (200 g hvidkål om dagen dækker ens C-vitamin behov)

- K-vitaminer, som har betydning for blodets evne til at størkne og for knogledannelsen

- Bitterstoffer (fytokemikalier) som modvirker kræft og hjerte-kar-sygdomme

- Plantenæringsstoffer (antocyaniner), der har antiinflammatoriske egenskaber

- B6 vitamin, folinsyre, B1- og B2 vitamin, kalcium, magnesium, A vitamin og Kalium

- i små mængder: zink, jern, mangan

Anvendelse: Hvidkål kan bruges til at lave surkål, kan strimles til salat, kommes i supper, og bruges i gryderetter. Kan også dampes, koges, sauteres eller lynsteges og bruges i gryderetter.​​​​​